Reguli procedurale neclarificate pentru Split TVA

split-tva

 

Sistemul plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată  urmează să fie aplicat, în mod opțional, începând de duminica aceasta. Însă societățile înregistrate în scopuri de TVA care vor vrea să implementeze noul mecanism nu știu toate detaliile necesare, în condițiile în care Ministerul Finanțelor Publice (MFP) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) trebuie să mai stabilească anumite proceduri secundare de lucru. Ordonanța Guvernului nr. 23/2017, cea care a introdus noul sistem de gestiune a TVA, prevede că anumite proceduri suplimentare vor fi stabilite cu ajutorul altor documente.

Nu a fost stabilită, până la acest moment, procedura prin care firmele ce aplică sistemul în perioada opțională vor beneficia de anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017. În plus, mai trebuie stabilite proceduri suplimentare referitoare la următoarele aspecte:

-alte unități ale Trezoreriei statului la care firmele pot avea deschise conturi de TVA;

-mecanismul și procedura prin care vor putea fi efectuate, din contul de TVA, plăți în sistem electronic;

-metodologia privind închiderea sau transferul între unități ale Trezoreriei Statului a conturilor de TVA deschise la Trezoreria Statului;

-alte sume rezultate din operațiuni care dau dreptul la debitarea contului de TVA;

-alte operațiuni de încasări și plăți pe care le vor putea efectua prin contul de TVA instituțiile publice.

Ordonanța Split TVA a intrat efectiv în dezbaterile Parlamentului. Aceasta a fost discutată ieri – 26.09.2017 –  de Comisia de buget și finanțe a Senatului, care a decis să propună ca sistemul split TVA să fie aplicat obligatoriu doar de firmele de stat și de cele care lucrează cu statul. Astfel, doar societăţile comerciale înregistrate ca plătitoare de TVA şi care au relaţii contractuale cu statul vor fi obligate să spliteze plata TVA, indiferent de ponderea respectivelor contracte publice în cifra de afaceri, celelalte companii – care nu au relaţii contractuale cu statul – fiind lăsate să aplice opţional măsura.

Eugen Teodorovici, preşedintele Comisiei şi iniţiator al amendamentului, a declarat: „Eu merg pe ideea să fie obligatoriu numai pentru firmele care au relaţii cu statul, apoi pentru restul să fie opţională această măsură, cu sau fără un termen anume. Dacă măsura este bună, celelalte firme se vor înghesui să o aplice”.

Surse: avocatnet.ro, economica.net, capital.ro

bannerT