Proiect: Scutire de impozit pe profitul reinvestit pentru firmele care cumpără mijloace de transport auto noi

Se propune spre modificare Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, art. 22 alin. (1) si va avea cuprinsul de mai jos:

“(1) Este scutit de impozit profitul reinvestit in urmatoarele categorii de mijloace fixe:

  1. a) In echipamente tehnologice, calculatoare electronice si echipamente periferice, masini si aparate de casa, de control si de facturare, in programe informatice, precum si pentru dreptul de utilizare a programelor informatice, produse si/sau achizitionate, inclusiv in baza contractelor de leasing financiar, si puse in functiune, folosite in scopul desfasurarii activitatii economice, este scutit de impozit. Activele corporale pentru care se aplica scutirea de impozit sunt cele prevazute in subgrupa 2.1, respectiv in clasa 2.2.9 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
  2. b) In mijloace noi de transport auto pentru persoane, mijloace noi de transport auto pentru marfuri, de transport naval si aerian, mijloace noi specifice pentru transportul specific urban de calatori. Activele corporale pentru care se aplica scutirea de impozit sunt cele prevazute in subgrupa 2.3.2. Mijoace auto, prevazuta in Hotararea nr. 2.139 din 30 noiembrie 2004. Prin mijloace de transport noi se intelege mijloacele de transport prevazute la art. 266 alin. (3) din Codul fiscal.”

In expunerea de motive, se mentioneaza faptul ca  „Prezenta propunere extinderea sferei de aplicare a scutirii impozitarii profitului reinvestit pentru una dintre cele mai importante categorii de mijloace fixe – mijloace de transport auto noi. Aceasta categorie de active fixe este una dintre cele mai costisitoare, dar si care poate genera efecte de antrenare de la 1 la 10 in economia Romaniei”.

Impactul bugetar generat de aceasta masura este estimat de Ministerul Finantelor Publice la aproximativ 200 de milioane de lei anual, pentru urmatorii 4 ani.

Sectoarele care vor beneficia de aceasta masura si care vor contribui la veniturile suplimentare la bugetul de stat sunt:

  • - agricultura – necesitatea mecanizarii lucrarilor agicole;
  • - transportul de marfa national si international, un sector care are puternice tendinte de relocare;
  • - transportul public de calatori, fie realizat de municipalitati, fie concesionat catre operatori economici;
  • - cresterea capacitatilor de transport fluvial si naval, in contextul in care Romania reprezinta poarta rasariteana a transportului pe apa.

Totodata, in expunerea de motive se mai mentioneaza: “Potrivit estimarilor noastre, si luand in calcul efectele pozitive anterioare ale scutirii de impozit pe profit impactul bugetar negativ initial va fi compensat inca din primul an de la aplicarea masurii. Asadar, estimam incasari bugetare de cca. 2 miliarde de lei anual (efecte de prima runda) si efecte de antrenare in economie de 0.2 – 0.5% din PIB pentru urmatorii 5 ani.”

Aceasta propunere legislativa va intra la vot in Senat in urmatoarea perioada, iar pentr a fi adoptata, trebuie sa treaca si de votul Camerei Deputatilor, forul decizional.

Surse: www.contabilul.manager.ro, www.legestart.ro, www.senat.ro.

bannerT